Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  شركت هاي سهامي چه نوع شركت هايي هستند؟ شركت هاي سهامي چه نوع شركت هايي هستند؟

خدمات ثبتی محمد

شركت هاي سهامي چه نوع شركت هايي هستند؟

شركت هاي سهامي چه نوع شركت هايي هستند؟

يكي از مهم ترين و در عين حال محبوب ترين ساختار ها و يا قالب هاي حقوقي براي ثبت شركت، قالب شركت سهامي است. شركت هايي كه نه تنها در ايران بلكه در بسياري از كشورهاي ديگر نيز با ساختارهاي مشابه در قوانين تجاري اين كشورها ديده شده اند.

براي ثبت شركت نياز به سرمايه اوليه است و اين سرمايه با تقسيم بين شركا معمولا تامين مي شود. هر چند اين سرمايه در ابتدا چندان زياد نيست و همين امر باعث شده تا هزينه ثبت شركت بسيار مناسب باشد. اگر شركا سرمايه را به صورت نقدي و يا غير نقدي تامين يا تاديه كننده در قبال آن سهام دريافت كنند شركت از نوع سهامي خواهد بود. در واقع در اساسنامه شركت هاي سهامي مشخص مي شود كه سرمايه در اين شركت ها با سهام تقسيم شود يعني هر فرد به اندازه اي كه سرمايه وارد شركت مي كند در ازا آن سهام دريافت مي كند. در شركت هاي غير سهامي هر فرد به همان ميزان سرمايه خود در شركت سهم دارد اما در شركت هاي سهامي به اندازه سرمايه خود سهام دريافت مي كند.

به عنوان مثال اگر فردي يك ميليون ريال به عنوان سرمايه در شركت سهامي وارد كند ممكن است 1000 سهم دريافت كند كه اين سهم با سود دهي و يا خسران شركت ارزشش تغيير مي كند و ممكن است رشد كند و يا با افت ارزش مواجه شود. بنابراين با موفقيت شركت و افزايش سود دهي شركت سهام نيز رشد مي كند و اگر فرد يك سوم سرمايه شركت را تامين كرده باشد به همين ميزان نيز سهم از موفقيت شركت دارد.

بنابراين شركت هاي سهامي شركت هايي هستند كه در آنها سرمايه به سهام مشخصي كه در اساسنامه تعيين شده تقسيم مي شود. هر فرد به اندازه سرمايه يا آورده خود كه ممكن است نقدي و يا غير نقدي باشد از شركت سهام دريافت مي كند و در ازا اين سهام در شركت مسئوليت دارد. منظور اينكه تنها به اندازه سهام خود در شركت مسئول بدهي ها يا ديون شركت در صورت عدم موفقيت شركت و بدهكاري شركت اين هم چنانچه سرمايه شركت كفايت نكند، مسئول است.

لازم به توضيح است كه برخي از شركا كه در شركت سهامي سهامدار ناميده مي شوند ممكن است سرمايه خود را به صورت غير نقدي مثلا با اختصاص زمين يا ملك تاديه كنند. در اين حالت در شركت هاي سهامي بايد كارشناس رسمي دادگستري با تعيين ارزش آورده ميزان سهام فرد را در اصل در شركت مشخص كند.

شركت هاي سهامي به دو دسته تقسيم مي شوند. يا شركت سهامي خاص هستند و يا شركت سهامي عام. شركت سهامي خاص با 100 هزار تومان قابل ثبت است و حداقل نياز به سه سهامدار دارد و شركت سهامي عام به 500 هزار تومان براي ثبت نياز دارد و حداقل به 5 سهامدارد نياز دارد. ضمن اينكه شركت سهامي عام تنها شركتي است كه در بورس مي تواند سهام بفروشد و وارد بورس شود و بايد حداقل 51 درصد از سهام اين نوع شركت ها به عموم واگذار شود. براي دريافت اطلاعات بيشتر در خصوص هر يك از اين شركت ها به سايت هلدينگ ويونا رجوع كنيد.


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/8/29 ساعت: ۲۱ توسط:sabtsherkat20 :